loading...
ط.ط.ط.ط.ط
آخرین ارسال های انجمن
Admin بازدید : 3 دوشنبه 11 دی 1391 نظرات (0)

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» طی گزارشی به گردآوری نظرات «مایکل فولیلوف»، کارشناس اندیشکده استرالیایی «سیاست بین‌الملل»، «ریچارد هاس»، مدیر اندیشکده «کمیته روابط خارجی»، «جیمیان یانگ»، از اندیشکده چینی «مطالعات بین‌الملل» و «ایگور یورگنز»، از اندیشکده استرالیایی «توسعه معاصر» در زمینه «مهمترین مشکلات جهانی در سال جاری و فرارو» پرداخته‌است.

بر اساس این گزارش، از موضوع هسته‌ای ایران گرفته تا مشکلات اقتصادی جهان و تغییرات اقلیمی از جمله مواردی است که جامعه بین‌الملل را درگیر خود ساخته است.

 

*عدم انطباق دیدگاه‌های چین و آمریکا

مایکل فولیلوف، کارشناس اندیشکده «لوی برای سیاست بین‌الملل» بر این باور است که چین باید به مسئولیت‌های خود به عنوان یک قدرت جهانی واقف باشد اما دیدگاه چین هرگز با آمریکا هماهنگ نیست.

 

* اهمیت موضوع هسته‌ای ایران و بحران سوریه و امنیت سایبری برای جهان

ریچارد هاس، مدیر اندیشکده شورای روابط خارجی معتقد است که علاوه بر بحران سوریه و موضوع هسته‌ای ایران، موضوعاتی چون امنیت سایبری، تغییرات اقلیمی آزمون‌های مهمی برای جهان هستند.

جیمیان یانگ، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌الملل اولویت‌های حکومتی، تقویت موسسات موجود،تمرکز بر عوامل دولتی و غیر دولتی را از جمله موارد مهم برمی‌شمارد .

 

* معضلاتی چون نگرانی‌های زیست محیطی و افزایش شکاف طبقاتی

ایگور یورگنز، کارشناس اندیشکده لوی برای توسعه معاصر ادامه تنش در خاورمیانه، نگرانی‌های زیست محیطی و افزایش شکاف طبقاتی را از جمله مهمترین موضوعات در سطح جهانی برشمرد.

 

*عدم مسئولیت‌پذیری قطب‌های جهانی در قبال مشکلات

مایکل فولیلوف، در این باره می‌گوید که بزرگترین چالش پیش روی جهان ایجاد عدم مسئولیت‌پذیری مشترک در برابر مشکلات موجود در جهان تک قطبی کنونی است.

وی می‌گوید: بسیاری در جهان نسبت به آمریکا بعد از خاتمه جنگ سرد بی‌طاقت شده‌‌اند . اما هم اکنون باید بسیاری از عوامل مهم جهانی نسبت به مشکلات آن مسئولیت‌پذیر باشند.

در این بین چین باید قدرت رو‌به رشد خود را در عرصه جهانی بگنجاند. این کشور در بسیاری از موارد در عرصه بین‌المللی نقش مثبتی را ایفا کرده است با این وجود چین به عنوان یک قدرت جهانی تا حد زیادی هنوز با مشکلات موجود بصورت «تودار» برخورد می‌کند.

چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر مجامع به طور فزاینده‌ای در حال به‌دست گرفت نقش محوری به عنوان یک قدرت جهانی است اما از ابعاد دیگر این کشور در بسیاری از موارد و موضوعات تعامل لازم را نداشته است.

 

*چین درقبال موضوع هسته‌ای ایران انتظارات غرب را برآورده نکرده است

چین به طور عمده‌ای از منافع خود و متحدانش به نسبت تقویت نظام بین‌المللی حمایت می‌کند. موضوع هسته‌ای ایران یکی از این موارد است. منافع چین در قبال موضوع هسته‌ای ایران برای غرب ایده‌آل نیست. چین به عنوان یک بازیگردان مهم در نظام سیاسی و اقتصادی بین‌الملل درباره موضوع هسته‌ای ایران و خطرات بزرگ آن نامناسب عمل می‌کند.

چین کمی شکل تجارت خود را تغییر داده اما هنوز در پی تبیین منافع خود است . این کشور از دیگران احترام می‌خواهد اما خود مسئولیت‌پذیر نیست.

از سوی دیگر غرب نیز با دقت در پی امیال خود است و کشورهای غربی از قدرت‌های در حال ظهور می‌خواهند تا آن‌ها نقش فعال‌تری را در جهان ایفا کنند .آمریکا در این بین از چین می‌خواهد تا «پا به جلو» بگذارد اما نگاه چین در این زمینه همانند آمریکا نیست. باید پرسید که نظر غرب به قدرت‌های در حال ظهور در مواردی چون «فرآیند صلح خاورمیانه» یا «مداخله در امور کشورها» چیست؟

 

*تجارت، فضای سایبری و تغییرات اقلیمی سه موضوع چالشی در سال 2013

ریچارد هاس ،رییس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز موضوع هسته‌ای شدن ایران و تداوم بحران در سوریه را از جمله مهمترین مشکلات سال 2012 عنوان داشت و افزود که پیشرفت ایران در زمینه هسته‌ای نشان دهنده نامناسب بودن رژیم عدم اشاعه سلاح هسته‌ای می‌باشد. وی تجارت ،فضای سایبری و تغییرات اقلیمی را سه موضوع دیگر چالش برانگیز در سال 2013 عنوان کرد.

 

* موضوع تجارت

هاس در این باره می‌گوید: آخرین نشست کشورهای مهم جهان در عرصه تجارت در دوحه تقریبا بی‌فایده بوده و هم از لحاظ اقتصادی و هم راهبردی دردرسر ساز شده است. باید به موارد آشکاری چون یارانه‌های دولتی پرداخته شوند . آنچه که مورد نیاز است مشاوره‌های اقتصادی بسیار قوی در بین کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه است.

 

*موضوع سایبری

هاس در این باره نیز افزود: موضوع سایبری جدیدترین معضل بین‌المللی است. با توجه به سرعت تغییرات فن‌آوری این یک خطر مهم در فن‌آروی است و جای چندان تعجبی هم ندارد. درباره موضوع سایبری قوانین و مقررات بدتری نیز وجود دارند بنابر این چالش دیگر بزرگ جهانی چگونی جریان اطلاعات در برابر اشکال مختلف تهاجم سایبری است.

 

*شرایط اقلیمی

هاس در این زمینه معتقد است:به‌طور فزاینده‌ای آشکار است که تلاش‌هایی در کاهش خطرات مرتبط با تغییرات اقلیمی صورت گرفته است اما هنوز بین موارد صورت گرفته و آن‌چه که اتفاق می‌افتد فاصله زیادی وجود دارد.

یک رویکرد چند جانبه برای مقابله با مشکلاتی چون کاهش جنگل زدایی،افزایش اعتماد به انرژی هسته‌ای، به اشترک گذاری فن آوری برای ساخت زغال سنگ‌های پاک‌تر و غیره از جمله تلاش‌های بین‌المللی است که می‌تواند برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیرتر در جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی صورت گیرد.

 

* نهاد‌های غربی کند و فاقد کارایی لازمند

جیمیان یانگ، از کارشناسان اندیشکده چینی مطالعات بین‌الملل می‌گوید: تقویت موسسان بین‌المللی برای پیشبرد جهان مناسب ضروری است. موسسات و نهادهایی چون سازمان ملل متحد، صندوق جهانی پول،سازمان بهداشت جهانی و نشست سران جی ـ 20 به نظر می‌رسد برای حل معظلات جهانی و مقابله با آن بیش از حد کند و بی‌اثر هستند.

این مجامع و نشست‌ها باید به هدف پیشبرد و بهبود اقتصاد جهانی و کمک به حل بدهی‌های منطقه یورو برآیند. در سال پیش رو گروه جی ـ 20 باید نشان دهد که دنیا قادر است تا تاثیر بهتری بر این مسئله گذارد. همچنین بسیاری از ساکنین جهان خواهان مشاهده توانایی سازمان ملل متحد در برخورد با مناطق مشکل دار جهانی هستند.

چالش آشکار در این زمینه این است که جامعه جهانی فاقد تعامل برای یافتن رویکردها و معیارهای در زمینه موضوعاتی چون امنیت هسته‌ای و رشد رسانه‌های اجتماعی است. قدرت‌های جهانی نیز اغلب تمایل کمی به همکاری باهم دارند و همکاری‌های مشترک بین آن‌ها سخت به‌نظر می‌رسد.

 

*کشورها بیشتر مایل به همکاری‌های منطقه‌ای هستند

چالش سوم بن بست ایجاد شده در جهان یکپارچه است که باعث شده تا بسیاری از کشورها و مناطق تلاش کنند تا موافقت نامه‌های منطقه‌ای و پایین‌تری را بین هم داشته باشند و تمایل به همکاری در سطح جهانی را از خود نشان ندهند. اگر این روند تداوم یابد ،آن‌گاه دیگر جهانی به معانی واقعی وجود نخواهد یافت.

با این وجود در سال جدید پیش رو تفاهم‌های جدید سیاسی و اقتصادی و سران جدید باعث تدام بیشتر صلح، همکاری و بهبودی خواهد بود.

ایگور یورگنز، کارشناس اندیشکده لوی برای توسعه معاصر می‌گوید: جامعه بین‌المللی با چالش‌های امنیتی، زیست محیطی، اجتماعی در سال پیش رو مواجه خواهد بود و جهان باید ثبات یا کاستی همراه با عواقب شدید را انتخاب کند.

 

*خطرات امنیتی

وی درباره خطرات امنیتی می‌گوید:در خاورمیانه وضعیت بسیار به هم ریخته و جهان با چالشی سخت در آینده مواجه است. این منطقه با چالش‌های چون ظهور قدرت‌های در حال ظهور ، ظهور قدرت‌های غیر دولتی خودمختار و اشاعه نبردهای داخلی در منطقه می‌باشد.

در این میان منافع تاکتیکی بازیگردانان اصلی مانع از تصمیم‌گیری‌های جامع برای مواجهه با خطرات اصلی منطقه هستند و احتمال خطر اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به شدت منطقه را تهدید می‌کند.

فقدان توانایی‌های مناسب برای حل معضلات تاثیر دومینوی موثر برای حل مشکلات را کاهش داده است. باوجود برخی پیشرفت‌‌ها جامعه جهانی هنوز نتوانسته است از پس مشکلات و چالش‌های این منطقه برآید.

سال بعد بحران سوریه به اوج خود می‌رسد.موضوع ایران و چالش‌های داخلی دیگر کشورهای منطقه احتمالا در راس مباحثات جهانی سال بعد قرار خواهند گرفت.

 

*خطرات زیست محیطی

یورگنز در این باره معتقد است:دانشمندان 9 مورد را در جهان برای زندگی بسیار واجب دانسته‌اند. بر اساس تخمین دانشمندان سه مورد از جمله تغییرات اقلیمی، افزایش نیتروژن و تنوع زیستی را تقریبا از دست داده‌ایم. 6 مورد دیگر اسیدی شدن اقیانوس، استراسفوری شدن لایه اوزون، وجود ذرات معلق ، آب سالم ، تغییر کاربری اراضی و آلودگی‌های شیمیایی از دیگر موارادی هستند که در آینده جز مشکلات عمده خواهند بود

 

* خطرات اجتماعی و نابرابری‌های اقتصادی

یورگنز در این زمینه نیز معتقد است: نابرابری‌های اقتصادی در سرتاسر جهان به شکل خطرناکی با بافت‌های اجتماعی درهم تنیده است. در مقابل برابری اقتصادی بیشتر مرتبط با شاخص‌های بهتر اجتماعی است. این یافته‌ها بر اساس مشاهدات تحلیلگران آمریکایی و جهانی چون «آر ویلکینسون» و «آلن لین» صورت گرفته است.

این موارد در زمینه بهداشت روانی و جسمانی، آموزش، تربیت کودک، زندگی اجتماعی،تحرک اجتماعی،زاد و ولد،اضافه وزن، سو مصرف مواد مخدر، خشونت و فقر هستند. حتی کشورهای ممتاز نیز از نابرابری‌های اقتصادی نسبت به همطرازان خود در سطح جامعه رنج می‌برند.

این‌ها از جمله خطرات سال جدید هستند و حاکمیت جهانی و توانایی‌اش در زمینه ایجاد ثبات را در دنیا به چالش خواهند کشانید اما ماهیت این خطرها همچنین نشان از محدودیت دولت‌ها را نشان خواهند داد . برخی از این موارد در نشست بعدی نشست جی ـ 20 در سنت‌پترزبورگ در سپتامبر سال 2013 مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 20
  • بازدید کلی : 328